woensdag 24 juli 2013

Onderzoeken voor de trial

Onderzoeken.
Woensdag de 24e juli was een heftig dagje. De farmaceut eist dat er onderzoeken gedaan worden die noodzakelijk zijn om te bepalen of je mee mag doen met de trial.
Een verpleegkundige van de afdeling hematologie heeft keurig de onderzoeken gepland op 1 middag.
MRI.
Om 13 uur meld ik me bij de röntgenafdeling voor een MRI van mijn buik. Nog nooit in een MRI gelegen, en zoals altijd laat ik het wel over me heen komen. Nou, dat viel wel tegen. Kreeg toch wel wat claustrofobische neigingen. Je moet heel stil liggen op een tafel, handen naast je lichaam, oordoppen in, koptelefoon op en dan word je met tafel en al een krappe tunnel in gereden. Antenne zit vastgebonden op je buik. Je kunt geen kant op. Hoeft ook niet natuurlijk, maar ja, het idee dat je vast ligt is niet prettig.... Na ca 40 minuten is het onderzoek klaar. Als het goed is kan men nu zien hoe groot mijn milt en lever zijn. Dit zijn organen die de aanmaak van bloed over kunnen nemen en daardoor groeien. Vooral van mijn milt heb ik last. Die drukt op mijn maag met als gevolg dat ik minder eet en last heb van maagzuur.
Beenmergpunctie.
Na de MRI melden we ons op de wel bekende afdeling 2 Oost (hematologie/oncologie) voor een beenmergpunctie. Die heb ik ca 1,5 jaar geleden al 2 maal gehad en ik weet wat me te wachten staat. We gaan naar een kamer op de verpleegafdeling en ik kan daar op een bed gaan liggen. Dat is raar! Ik herken het bed. In zo'n bed heb ik vorig jaar 7 weken gelegen! TV, dezelfde! Veel herkenning. De hematoloog komt precies op tijd binnen. Achter op mijn heup eerst een prikje voor de verdoving, en een paar minuten later prikken ze met een appelboortje door het bot van mijn heup. Met een spuitje wordt er daarna beenmerg opgezogen. De vorige keren kwam er niets uit (zgn. drytap, er zit dan door mijn ziekte geen beenmerg op die plaats), maar nu was het wel raak. Auw, heel pijnlijk! Pleister er op en een half uurtje blijven liggen. Terwijl ik lig te wachten worden er 6 buisjes bloed afgetapt, krijg ik uitleg over het gebruik van mijn elektronisch dagboekje waarin ik dagelijks een aantal vragen moet beantwoorden, en worden bloeddruk en temperatuur op gemeten.
Tenslotte krijg ik nog uitleg over de trial. Komende dinsdag of donderdag wordt er geloot in welke tak van de trial ik kom. Of ik mag de nieuwe pillen uit gaan proberen, of ik krijg de beste behandeling met bestaande medicijnen. Laten we hopen dat ik in de tak van de nieuwe pillen word geloot! Donderdag 1 augustus een afspraak met de hematoloog. Dan krijgen we definitief te horen of ik mee mag doen met de trial en indien positief dan kan ik gelijk starten!
ECG.


Er moet nog een ECG worden gemaakt. Dat gaat heel snel. Ik krijg een formulier mee, meld me bij de balie. Als de 10 meetpunten zijn aangesloten lig je ca 10 seconden stil en dan is het onderzoek al weer achter de rug!



Met paracetamol kom ik de komende 2 dagen door. De punctie voelt nog aan als een blauwe plek, maar dat wordt snel minder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten