maandag 31 maart 2014

SPANNENDDDDDDD Acute Myeloide Leukemie?

Vorige week veel onderzoeken gehad met maar een doel. Wat is er met het beenmerg aan de hand? Belangrijkste onderzoek hierbij was de beenmergpunctie afgelopen donderdag. Gelukkig kwam er beenmerg mee. Ik heb nl. veel plekken waar geen beenmerg meer zit. Inherent aan de ziekte. Heel erg pijnlijk onderzoek, maar het moet gewoon gebeuren. Voor we kunnen starten met behandelen, moeten we weten wat zich daar van binnen allemaal afspeelt. Bij meer dan 20% blasten in het beenmerg is sprake van Acute Myeloide Leukemie (AML). Chronische Leukemie is tegenwoordig goed te behandelen met medicijnen, maar AML vereist een agressieve risicovolle benadering met zware chemo. En een stamceltransplantatie vereist weer een heel ander schema met andere chemo's/bestralingen.

Sinds donderdag ga ik met de dag hard achteruit. Voel me zo beroerd. Pfffff. Was zo blij dat ik vandaag de afspraak had. Ik voelde me zo beroerd en gelukkig zag de arts het ook. Mijn chemo is al redelijk hoog (hydrea 2000 mg), maar volgens de arts is het heel duidelijk wat er aan de hand is. Hij heeft de uitslag van het beenmergonderzoek van donderdag. 30% blasten! En dus, inderdaad, Acute Leukemie. Pfff dat kan er nog wel even bij. Heb nu volgens mij alles meegemaakt wat deze ziekte met zich mee kan brengen. Maar iedereen in mijn omgeving, en ik zelf ook, zien hoe slecht het gaat.

Een AML behandeling bestaat uit chemo's en dan een poosje rust. In die poos rust moet het beenmerg weer goede cellen aan gaan maken. Maar ja, wat gebeurt er als je beenmerg niet goed is en er geen bloed meer aangemaakt wordt? Het is ook mogelijk dat er gekozen gaat worden om de AML te bestrijden en direct er achteraan de stamceltransplantatie (SCT) te doen. Maar, de AML bestrijden moet deze week starten, en het donortraject is nog lang niet afgerond. Welk schema, hoe en wat, zijn de heren artsen nu met elkaar aan het overleggen. Komende woensdag moet ik me melden voor een opname van vele weken in het UMCU en beginnen we met stap 1. Het bestrijden van de AML.

Niet de gemakkelijkste weg, maar het is niet anders....... Ik ben er wel klaar voor want dit kan zo niet verder.

Hieronder een stukje over AML. Complimenten over deze site. Hematologie Groningen maakt hier heel veel werk van. Heel volledig en heel informatief. Acute Myeloide Leukemie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten