maandag 26 december 2011

Een bijzondere kerst

Als je weet dat er begin volgend jaar zo'n zware behandeling staat te wachten is het natuurlijk een hele bijzondere kerst. Dat was ook heel duidelijk te merken aan alle kerstkaarten (en mails ;-) die we hebben gekregen. Zoveel hartelijkheid, steun en liefde is ons toegewenst. Dat moet wel goed komen. Ook vlak voor de kerst nog 2 prachtige boeken (oa biografie van Steve Jobs) en een fles heerlijke champagne gekregen.
Gelukkig voel ik me niet echt ziek. Ben alleen zo ontzettend moe dat ik vrijwel nergens aan toe kom en me al helemaal nergens op kan concentreren. De afgelopen week veel op de bank gelegen. Tot deze week deed ik de hele ochtend niets, nu is het al zover dat ik pas om een uur of 14 in beweging kom. Maar gelukkig geen pijn en ik hoef niet veel.

Donderdag voor kerst is traditioneel de "jaarevaluatie" met het voetbalelftal hier in de plaatselijke kroeg. Ben er om 22:30 naar toe gegaan, maar na een uurtje hield ik het voor gezien, kon gewoon niet meer. Was wel leuk om mijn maatjes weer te spreken, en andersom zijn ook zij blij dat ze me even kunnen spreken.

Veel mensen volgen dit blog. Daar maak ik gebruik van door jullie trots te melden dat wij in het leukste dorp van Nederland, Linschoten, wonen. Dit is een dorp zoals Nederland hoort te zijn. We wonen er bijna 30 jaar en kennen veel mensen dankzij de buurt, de school en sportverenigingen.
Traditioneel begint kerst bij ons op kerstavond als het mannenkoor gedurende een minuut of 20 kerstliederen zingt.          Klik hier voor beschrijving

De kerstdagen hebben we gezellig met familie doorgebracht. Tweede kerstdag zijn we in de watten gelegd. Zaten met 17 mensen aan een hele lange tafel bij mijn broer en zijn vrouw thuis. Vader, moeder, kinderen, kleinkinderen en onze kleinzoon! Dank aan mijn dochter voor het verzorgen van het heerlijke toetje (chocolademousse en bonbons).

De komende dagen vanaf mijn inmiddels vertrouwde plek op de bank luisteren en kijken naar de top2000.
Erg raar is trouwens het gevoel dat ik iedere dag gebeld kan worden dat er een donor is en dat de behandeling binnenkort gaat starten. Dan gaat het wel gebeuren. Beenmergpunctie, hartfilm, longfoto's en dan de opname. Hoop jullie snel de datum te kunnen laten weten.


4 opmerkingen:

  1. Hallo Dolf,

    Zoals je misschien wel weet zijn EJ en ik trouwe volgers van je blog. Dit is de eerste keer dat ik weer kan bijlezen na mijn opname en operatie aan mijn nek. Als geen ander kan ik me inleven in je verhalen over vermoeidheid, het veelvuldig op de bank liggen en proberen kracht te putten uit kleine momenten waar je lijf meewerkt en van de lieve aandacht van de mensen om je heen. Een belangrijk verschil; ik heb de opname en operatie achter me liggen en jij staat er nog voor. Ik mag per keer 20 minuten rechtop en moet dan weer gaan liggen, mag niet bukken en zwaarder dan anderhalve kilo tillen. Het valt me niet mee zo afhankelijk te zijn van de hulp van anderen en geduld te hebben bij het zeer langzame herstel!

    EJ en ik willen jou en je vrouw het allerbeste voor de volgende periode wensen, dat er spoedig een donor gevonden wordt en dat de periode van behandeling op een goede manier verloopt. Weet dat we aan jou/jullie denken!

    Liefs, EJ en Alda Elzinga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Lieve Dolf,

    FIjn dat je genoten hebt van de kerstdagen ondanks dat je zo moe bent. Gek he dat je je zo kan voelen door iets wat er in je lijf het niet meer doet wat het behoord te doen. Het zou niet moeten mogen, vind je niet.
    Ik tel met jou en jullie de dagen af dat je gebeld gaat worden en de hele rateplan moet gaan doorlopen. Dat zal heel zwaar zijn maar elke dag die je doorkomt is er weer 1 opweg naar herstel. Liefs en een knuffel voor jou en jullie.
    Hedwig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Dolf,
    Heb vandaag het grootste deel van je blog gelezen. Heftig hoor wat je allemaal mee maakt. Het lijkt me een rare gewaarwording als je eigenlijk je eerst "alleen maar" moe voelt blijkt dat je zo'n heftige ziekte blijkt te hebben.
    Ik duim met de anderen mee dat ze spoedig een goede donor voor je vinden en dat het proces hieromheen in gang gezet kan worden!
    Ik wens jullie veel hoop en vertrouwen voor het nieuwe jaar toe. en ik hoop je op enig moment weer op de baan te treffen. Eerst ernaast op hopelijk op enig moment ook weer er op. Ik begrijp wel uit het verhaal dat dit het eerste jaar zeker er niet in zit.
    Dan hopelijk toch wel het jaar erna!
    Voor nu sterkte met wachten en rustig aan doen.
    Veel liefs, Ingeborg en de rest

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Dolf en Marjolein en kinderen,

    voor jullie de allerbeste wensen voor 2012!!

    Ton en Peta

    BeantwoordenVerwijderen